Alphabet Leasing

Een personalized verlengcampagne met een op maat gesneden en persoonlijk aanbod voor klanten van Alphabet Leasing.

in opdracht van Alphabet Leasing hebben we samen met Ping Media B.V. een zeer succesvolle personalized video gemaakt. De video wordt per mail aan de klanten van Alphabet Leasing gestuurd wordt wanneer een lease contract afloopt, met als door méér klanten die bij Alphabet blijven leasen. 

De opdracht

Hoe zorg je dat een tevreden klant zijn overeenkomst keer op keer verlengd? Dat vroeg Alphabet Leasing zich ook af. Aan elk leasing contract komt een eind en zelfs wanneer je jaar in jaar uit tot beste leasemaatschappij van Nederland wordt uitgeroepen, moet je je best doen je klanten bij je te houden. Alphabet klopte daarom bij Ping aan met de vraag of we ze konden helpen met een personalized verleng-campagne. 

Ping Media begint op basis van de klantwens en vooronderzoek met een concept. Klanten ontvangen aan het van hun contract een e-mail met de mededeling dat er een cadeautje voor ze klaarstaat. Klikt de ontvangen op de personalized thumbnail in de e-mail, dan wordt er een persoonlijke video geopend die niet 

Op basis van de klantwens en het vooronderzoek werd een journey en een concept ontwikkeld waarbij klanten aan het einde van de life cycle een e-mail ontvangen met de mededeling dat er een cadeautje voor ze klaar staat. Klikt de ontvanger op de personalized thumbnail in de e-mail, dan wordt een persoonlijke video geopend die niet alleen een aantal persoonlijke voordelen toont, maar direct ook een op maat gesneden voorstel doet voor 3 nieuwe lease-auto’s. De klant kan direct een nieuw contract afsluiten door te klikken op 1 van de auto’s. De keuze inclusief de persoonlijke verleng-korting en de klantdata wordt automatisch doorgespeeld naar het online verlengproces. De klant kan vanuit de video dus direct verlengen en hoeft nauwelijks nog gegevens aan te vullen.

Om te zorgen voor een op maat gesneden aanbod is in samenwerking met PingOnline en Alphabet een algoritme ontwikkeld.

Videoproductie

Ping Media begint op basis van de klantwens en vooronderzoek met een concept. Klanten ontvangen aan het van hun contract een e-mail met de mededeling dat er een cadeautje voor ze klaarstaat. Klikt de ontvangen op de personalized thumbnail in de e-mail, dan wordt er een persoonlijke video geopend die niet alleen een aantal persoonlijke voordelen toont, maar direct ook een op maat gesneden voorstel doet voor 3 nieuwe lease-auto’s. De klant kan direct een nieuw contract afsluiten door te klikken op 1 van de auto’s. De keuze inclusief de persoonlijke verleng-korting en de klantdata wordt automatisch doorgespeeld naar het online verlengproces. De klant kan vanuit de video dus direct verlengen en hoeft nauwelijks nog gegevens aan te vullen.

Om te zorgen voor een op maat gesneden aanbod is in samenwerking met PingOnline en Alphabet een algoritme ontwikkeld.

Algoritme

Het algoritme had twee uitdagingen. De video moet automatisch een relevant aanbod weten te doen, van auto’s die passen binnen het profiel. Ook moeten deze voorgestelde auto’s daadwerkelijk beschikbaar zijn. 

Het algoritme bekijkt daarom eerst de historie van de klant: hoeveel kilometers rijdt de klant? En in welk type en welk merk auto? En in welke prijscategorie en met welk type contract? Op basis daarvan worden automatisch 3 nieuwe auto’s geselecteerd uit het actuele aanbod van Alphabet. Een auto die niet beschikbaar is, wordt dus ook niet getoond. Dat voorkomt teleurstellingen.
Het eerste voorstel is een auto die een duidelijke match heeft met de huidige auto, zowel qua merk, type, als prijscategorie. De tweede auto wijkt hier iets van af. Afhankelijk van het actuele aanbod wordt dit of een ander merk, of een ander type auto (voorbeeld: een station in plaats van een hatchback, of een Renault in plaats van een Volkswagen). De derde auto is altijd een luxere auto uit een iets duurdere categorie. Door de persoonlijke korting die de klant ontvangt, is dit mogelijk een interessante optie.

Mocht het actuele aanbod op het moment van kijken geen goede match bieden, wordt er automatisch een fallback video vertoond, waarbij de kijker zelf het gehele aanbod van Alphabet kan inzien.

Resultaat

Zo’n 88% van de ontvangers opent de e-mail en meer dan 93% klikt door om de video te bekijken. Hiermee verslaat deze campagne de benchmark van ons videoplatform PingVP.

96% van deze kijkers kijkt de video vervolgens hélemaal uit. En 90% van deze kijkers klikt vervolgens op een van de auto’s, of de knop in de video die een overzicht biedt met daarin het totale assortiment.

Hiermee verslaat deze retentie-campagne op álle vlakken de benchmark van PingVP. Tot grote tevredenheid van ons én van de klant. Dat wil overigens niet zeggen dat deze campagne niet nog beter kan: De resultaten van de video, het aanbod dat het algoritme uitserveert én de keuzes van de klant worden voortdurend gemonitord en indien nodig worden zaken geoptimaliseerd om het aanbod en de voorkeuren van de klanten zo optimaal mogelijk op elkaar aan te laten sluiten.

Personalized video

Onze collega’s van Ping Media maken slimme content die werkt. PingOnline verzorgt de technische kant van het verhaal en is eigenaar van interactief videoplatform PingVP. Samen zijn we jouw video totaaloplossing. Neem vrijblijvend contact met ons op om te sparren, brainstormen of een gesprek in te plannen! 

Meer weten?

Projectmanager Jessie vertelt je graag meer over het project. En we bespreken vrijblijvend wat we voor jou kunnen betekenen.