Een eigen Web-app
van A tot Z

Wat kost het? Wie kies je? Waar begin je? 

Je organisatie groeit, je hebt een idee of juist een pijnpunt. De behoefte voor een web-app (webapplicatie) is ontstaan. Bij de voorbereidingen komt een hoop kijken. In deze ‘Web-app gids’ leggen we je uit hoe je succesvol een webapplicatie laat maken. De voorbereidingen, een ontwikkelaar selecteren, offertes beoordelen en de te verwachten kosten en opbrengsten. We vallen met de deur in huis en beginnen met de kosten!

PingOnline ontwikkelt web-apps sinds 2010. Gebruiksvriendelijke web-apps ontwikkelen we met behulp van ons eigen framework PingPortal en natuurlijk een knap staaltje programmeerwerk. Ook helpen we graag onze klanten met bedenken wat de beste stappen zijn, voor-, tijdens- en na het ontwikkelproces.

Circa 4 minuten leestijd

Wat kost een web-app?

Webapplicaties zijn vaak een volgende stap in je bedrijfsvoering. Je biedt bijvoorbeeld meer service of een platform aan je klanten of automatiseert of optimaliseert onhandige of tijdrovende processen. De investering in een webapp betaalt zich snel terug, daarom is de keuze voor een efficiëntere bedrijfsvoering geen ingewikkelde. Toch zijn de kosten een belangrijk aspect in het maken van de beslissing. Bij PingOnline zijn we graag vooraf zo transparant mogelijk, dus ook als het aankomt op het kostenplaatje. Dus, wat kost het om een webapplicatie te laten maken?

Helaas kunnen we hier geen eenduidig bedrag aan verbinden. De totale kosten van het laten maken van een webapplicatie zijn vooraf lastig in te schatten zonder een juiste keuze te maken voor de wens van de klant, dus we kunnen het wel maar denken liever mee voor een juist plan. Elke webapp is namelijk uniek en dat geldt ook voor de kostenposten die bijdragen aan de uiteindelijke prijs. Een webapplicatie die af is, inclusief concept, design, bouw, testen, livegang en bug fixing kost gemiddeld 3.000 tot 30.000 euro. Een zeer grote range dus. Deze kosten hangen af van:

  • Het aantal functionaliteiten
  • Complexiteit en samenwerking tussen die functionaliteiten
  • Hoeveelheid designwerk
  • Hoeveelheid front-end
  • Complexiteit algoritmes
  • Softwarekoppeling(en) met andere systemen doormiddel van API’s
  • Omvang en diversiteit van de data

Eenvoudige apps met weinig features kun je relatief voordelig laten maken. Een maatwerk webapplicatie laten maken die feilloos is afgestemd op de wensen van jouwbedrijf kost meer. Neem als voorbeeld een web-app voor een transportbedrijf die van bestellingen en leveringen  real-time de plaats, voorraad, ophaaltijden, etc. moet inladen en moet communiceren met 5 verschillende systemen. De kosten voor het laten maken van een dergelijke, complexe webapplicatie zal logischerwijs meer in de hoge range liggen. Een afgesloten portal waar jouw klanten bepaalde informatie kunnen raadplegen kan relatief snel en goedkoop gemaakt worden.

Bij PingOnline werken en streven wij naar langdurige klantrelaties en beginnen we vaak met een MVP. een minimal viable product is een product die in de basis af is, maar zonder uitgebreide functionaliteiten. Deze worden met de tijd toegevoegd met relevante feedback als waardevolle sturing. Een MVP is dus in de basis goedkoper, maar op termijn wordt de web-app uitgebreid, wat resulteert in om en nabij hetzelfde bedrag. (Wel worden door het uitbreiden op basis van relevante feedback onnodige kosten vermeden.)

Bedenk wat de web-app moet kunnen

De kosten hangen sterk af van de wensen en de features die in de web-app moeten komen. Als klant helpt het om van tevoren met een grof idee te komen over wat de webapp ongeveer moet kunnen. Hoewel we het graag doen, loopt het meedenken, adviseren, vergaderen en bijstellen van plannen tijdens de ontwikkeling snel in de uren. Het kan natuurlijk ook een bewuste keus zijn om nog geen duidelijk plan te hebben en veel advies in te winnen van de ontwikkelende partij. Een plan kan dus prima samen met de ontwikkelende partij ontwikkeld en uitgewerkt worden.

Met een duidelijk geformuleerd probleem kan een softwarebureau zorgen voor een oplossing en een goed geformuleerd plan. Met welk probleem de web-app moet oplossen ontstaat er een scherpe visie voor alle betrokken partijen. Denk ook aan welk budget je wilt inzetten en ga dan op zoek naar de juiste partij.

Wanneer je zoekt naar de juiste partij is het handig te weten waar de focus op ligt. Desktop of mobiel, B2B of B2C? Hoe, wanneer en waarom gaat jouw klant gebruik maken van de web-app? Verplaats jezelf in de klant!

Web-app of native app?

PingOnline bouwt Web-apps en geen mobiele apps. In veel gevallen is dit zeer geschikt en ook nog minder duur en tijdrovend. Een mobiele app moet voor verschillende browsers en besturingssystemen ontwikkeld worden en kost een hoop tussentijds onderhoud. Het is daardoor vaak veel prijziger. Voor sommige gevallen is een Native App toch meer geschikt vanwege de gebruikerservaring of features die alleen Native Apps bieden. Gelukkig schreven wij hier al een uitgebreide blog over en scheelt dit jou nadenk werk!

Communiceer met de eindgebruiker

Wanneer de juiste partij gekozen is en de er een eerste ontwerp is gemaakt is het belangrijk om de eindgebruiker mee te nemen in het verhaal. Door vanaf het begin door het hele proces heen de eindgebruiker mee te nemen, verzamel je waardevolle feedback en worden features direct naar wens toegevoegd. Dit scheelt tijd en geld omdat er geen onnodige veranderingen gemaakt hoeven worden. Test regelmatig of de applicatie aansluit bij de wens van jouw doelgroep!

Communiceer met de bouwer

Tijdens het ontwikkelen is feedback en communicatie prioriteit. In een ideale situatie is er een mooie balans tussen ons de creatieve vrijheid geven, maar ook duidelijke sturing. Je weet immers zelf het best wat het doel is en hoe de klant gebruik gaat maken van de applicatie. Test vooral goed de opgeleverde stukken. Klopt het met de offerte, het doel en de feedback van de eindgebruiker? Kloppen de flow, de look en feel en de vervolgstappen? Uiteraard moet je op details letten, maar verlies jezelf niet in details. Kijk goed naar het totaalplaatje en niet of een ; wel goed staat.

Testen is een vak op zich. Uiteraard zorgt je web-app bouwer voor een volledige test, maar het is ook belangrijk om zelf een goede test te doen. Let op de belangrijkste problemen van jouw eindgebruikers. Verzamel feedback, leer ervan en zet stappen naar betere kwaliteit. Hoe verder je in het proces van een app laten maken zit, hoe meer werk het is om feedback te verwerken en zaken aan te passen. Alle succesvolle apps hebben een geschiedenis vol updates, bug fixes en versies met nieuwe features.

IMG_9411

Wat levert investeren in een Web-app je op?

Webapplicaties worden om uiteenlopende redenen aangevraagd en ontwikkeld. De meest overkoepelende redenen zijn:

  • Tijdsbesparing: Door efficiënt inrichten van bedrijfsprocessen of koppelen van systemen worden werkzaamheden zoals administratie, boekingen, verwerken van bestellingen, etc., geautomatiseerd of geoptimaliseerd.
  • Overzicht: Informatie zoals bestellingen, certificeringen, management, verkoop en marketing kan met behulp van webapplicaties overzichtelijk, realtime en centraal weergeven worden.
  • Service: Een webapplicatie dient vaak als een afgesloten omgeving waar de klant (of eindgebruiker) zelf bepaalde werkzaamheden kan uitvoeren, inzien of aanvragen. Dit wordt ook wel een Mijn-Omgeving of Portal genoemd.
  • Verkoopkanaal: Een webapplicatie kan uitstekend dienen als een service of verkoopkanaal. Met een innovatief platform bijvoorbeeld breng je de koper en verkoper bij elkaar.

Benieuwd naar de web-apps die wij voor deze doeleinden ontwikkeld hebben?

Klik hier voor onze cases!

Offertes beoordelen

Een webapplicatie is een investering. Belangrijk om te vermelden is dat de uiteindelijke kosten voor het laten maken van jouw app afhankelijk zijn van de specifieke functionaliteit, complexiteit en wensen. Kijk vooral hoe uitgebreid het ontwikkelproces uitgelegd wordt. Hoe duidelijker het proces omschreven wordt, hoe fijner het werken is. Worden verschillende fases doorlopen? Wat gebeurt er bij vertraging of extra werkzaamheden? Hoe worden de tarieven vastgesteld?

Wanneer je verschillende offertes aanvraagt vertaalt de meest goedkope offerte zich niet direct naar het beste resultaat. De duurste trouwens ook niet. Let op wat er geboden wordt voor de gevraagde prijs en zorg dat de toegevoegde waarde het waard maakt. Hou offertes altijd naast elkaar, is het een fixed prijs? Of is elk uur extra ook een uur extra op de factuur? Maar kijk ook goed wat je krijgt binnen de verschillende offertes, denk bijvoorbeeld aan maandelijkse kosten of updates.

Denk daarnaast buiten de risico’s van de investering ook aan de risico’s voor het níet investeren. Uiteindelijk moet er ingespeeld worden op digitale vooruitgang, of je telt simpelweg niet meer mee. Of je concurrenten behalen alle voordelen voordat jij het doet. Ook inefficiënte processen kunnen je bedrijf meer schaden dan je denkt op de lange termijn.

De resultaten van je eigen web-app meten

Verschillende doelen worden op verschillende manieren gemeten.
Efficiëntie van je interne bedrijfsprocessen kan bijvoorbeeld gemeten worden door te kijken naar hoeveel tijd er voorheen aan een bepaalde taak besteed werd in vergelijking met nu. Ook het aantal fouten die gemaakt worden kan een goede indicatie zijn.

Wanneer de webapplicatie ingezet wordt als verkoopkanaal kan de hele sales-funnel beter in kaart worden gebracht. Datzelfde geldt voor het gemiddelde aankoopbedrag, meest bezochte pagina’s, etc.

Het succes van een portaal zoals een MijnOmgeving kan gemeten worden door klantfeedback (enquêtes?), het gebruik van de tool, aantal log-ins, groei in het aantal aankopen, zoals licenties.

Ook zijn er kwalitatieve doelen, zoals het bieden van service, uitstralen van professionaliteit of behalen van concurrentievoordeel die je kunnen helpen bij het uitzoeken wat de ROI (return on investment) van de web-app is. Het laatste is lastiger te meten, maar als je hiermee je concurrent een stap voor blijft, kan dit ook een bepaalde manier van meten zijn.

 

Eigen web-app?

Bij PingOnline maken helpen en adviseren we je graag. Dus wil je in de toekomst een webapplicatie laten maken maar weet je nog niet helemaal hoe of wat? Ook dan nemen we de tijd voor je. Neem contact met ons op via het contactformulier of bel ons direct! 

Meer weten?​

Neem vrijblijvend contact met ons op om te bespreken wat wij voor jou kunnen betekenen.