Meer waarde voor jouw klant met een eigen klantportal?

De vraag naar zelfservice opties groeit. Een klantportaal is de uitgelezen kans om jouw klanten meer (zelf)service te bieden. Een klantportal geeft transparantie én verhoogt automatisch engagement met jouw merk of product. Gebruikers hebben 24/7 toegang tot de voor hun relevante informatie zoals analyses, rapportages, lespakketten, bestellingen, et cetera.

Circa 5 minuten leestijd

Wat is een klantportal?

Een portal is een afgesloten digitale omgeving voor je klant of gebruiker van je product of dienst. Simpel gezegd, wanneer je op een website komt en je ziet ergens rechtsboven de knop ‘inloggen’ is dit meestal een portal. De omgeving is ingericht voor service of sales en de gebruiker kan in zijn of haar eigen omgeving bepaalde informatie raadplegen en beheren. Een klantportaal wordt ook wel een mijn-omgeving, client portal, customer portal, user portal, extranet of webportaal genoemd. Natuurlijk zijn er ook een hoop verschillende type klantportalen, denk aan:

  • B2C (bestel, factuur of andere klantinformatie inzien),
  • B2B (inzien van bepaalde bedrijfsprocessen of analyses),
  • Klantportalen voor gemeenten en overheden (verhuizingen doorgeven, nieuw rijbewijs aanvragen),
  • Klantportalen voor instellingen zoals ziekenhuizen en scholen (inzien van patiëntinformatie zoals afspraken of inzien van cijferlijsten).

Hoe werkt het?

In een klantenportal komen dankzij softwarekoppelingen verschillende datastromen samen op één plek om bepaalde informatie te tonen. Klanten kunnen bijvoorbeeld facturen inzien, klantgegevens of orders uit de bijbehorende systemen. Met maatwerk is alles mogelijk.Voor een klant van ons hebben we een groot platform met klantportaal gemaakt. Gebruikers schrijven zich in op het betreffende platform en kunnen daar hun eigen ‘goede doel’ actie op zetten. Gebruikers kunnen via hun account hun eigen goede doelen acties bijhouden, acties van andere gebruikers steunen, meedoen, delen en bijhouden in hun eigen account. Met maatwerk is alles mogelijk! Bekijk hier de case van Planet First.Voor een bedrijf wat luchtballonvaarten organiseert hebben we een mijn-omgeving gemaakt waar gebruikers die een ballonvaart geboekt hebben deze kunnen inzien. Datum, tijd, namen van passagiers en andere aanvullende informatie. Bij dit project hoorde ook een boekingssysteem waar de gebruikers zelf ballonvaarten kunnen boeken. Je kunt je voorstellen dat deze automatiseringen een berg tijd oplevert wat niet meer gespendeerd wordt aan mailen, (na)bellen en inplannen!

Wat maakt een klantportaal succesvol?

  • Een goed UX design

Gebruikerservaring is prioriteit. De gebruiker moet zijn weg snel en makkelijk weten te vinden in de portal. Zorg dat de belangrijkste informatie direct en visueel inzichtelijk is op een user interface of dashboard. De rest van de portal is logisch ingericht met een duidelijke flow. Met een goed intuïtief design zorg je ervoor dat een gebruiker er zonder zoeken mee uit de voeten kan. Een intuïtief design ontwikkel je in de eerste instantie met een goede UX-designer en het uitwerken van wireframes, maar kan uitgebreid worden door middel van user testing en het interviewen van gebruikers. Bij veel grote hoeveelheden informatie kan een geïntegreerde zoekfunctie een handige functionaliteit zijn. Ook geeft dit weer inzicht in waar gebruikers op zoeken bij het optimaliseren van de portal.

Het spreekt voor zich dat wanneer de portal internationale gebruikers heeft er een meertalige portal beschikbaar moet zijn! 

  • (API) koppelingen met andere systemen

Om alles overzichtelijk op één plek te toveren zijn er informatiestromen vanuit verschillende bronnen nodig. Met koppelingen zorgen we ervoor dat verschillende informatie stromen naadloos op elkaar aan worden gesloten in de portal en dit automatisch actueel gehouden wordt (dit gebeurt door middel van cronjobs). Het koppelen van andere systemen met de portal kan zowel met standaard koppelingen als met op maat gemaakte API-koppelingen die compleet op de wens van je organisatie afgesteld worden.

  • Support

Als een gebruiker in zijn eigen omgeving zit moet het duidelijk zijn wat de bedoeling is. Waar alle relevante informatie staat en vooral welke informatie er te vinden is. Leg uit welke functionaliteiten de portal heeft en geef duidelijk aan waar ze handleidingen kunnen lezen of vragen kunnen stellen. Een chatfunctie kan voor laagdrempelig contact een goed idee zijn. Het is ook belangrijk om standaard contactmogelijkheden zoals email, telefoon of andere kanalen, zoals WhatsApps aan te bieden.

  • Verschillende gebruikersrollen en rechten

Met het aanmaken van verschillende gebruikersrollen kun je de gebruikers individueel van elkaar bepaalde rechten geven binnen de portal. Je kunt zo de beschikbare functionaliteiten uitbreiden en inperken afhankelijk van welke rol de gebruiker heeft. Admin kan rechten geven en afnemen per gebruiker. Als dit goed ingesteld staat kan dit zelf beheerd worden en is er geen ‘middle man’ (zoals de softwareontwikkelaar) nodig.

  • Een passende tone of voice

Voor een gebruiker in zijn of haar eigen portal is het logisch en gewenst om diegene persoonlijk en individueel aan te spreken. Afhankelijk van het publiek van de klantenportal spreek je de gebruiker met ‘jouw’ of ‘uw’ aan. Doorgaans zorgt een meer persoonlijke communicatiestrategie voor een betere customer experience en meer klantloyaliteit.

  • Mobile first en mogelijkheid tot icoon op mobiel

Hoewel de desktop nog zeker niet vergeten is en nog vaak geprefereerd wordt boven een klein mobiel scherm, is mobile first voor de doorgewinterde webdevelopers al vanzelfsprekend. Met een mobile first design zorgen we ervoor dat alle afmetingen automatisch aangepast worden en de ervaring op mobiel altijd goed is. Je kunt ook overwegen om een app te laten maken. Dit kan erg waardevol zijn, maar ook tijdrovend en kostbaar. Vaak voldoet een webportal al aan de verwachtingen van de klant!

  • Goede beveiliging

Zeker wanneer er gevoelige informatie uitgewisseld wordt met de portal en de bijbehorende API-koppelingen met andere systemen is een goede beveiliging natuurlijk essentieel. Sinds de algemene verordening gegevensbescherming is ook de beveiliging van persoonsgegevens prioriteit. Een onderdeel hiervan is het installeren van een SSL-certificaat (Secure Sockets Layer). Dit zorg ervoor dat de server en de internetbrowser beveiligd is en de persoonsgegevens van de gebruiker niet in de URL meegenomen worden. Zo blijven de persoonlijke gegevens áltijd anoniem en dus niet vatbaar voor hackers of datalekken.

  • Mogelijkheden tot uitbreiding

Er gebeurt altijd veel in softwareland en de digitale ontwikkelingen staan nooit stil. Om die reden moet een klantportaal altijd toekomstbestendig zijn. Er moeten aanpassingen en uitbreidingen gedaan worden. De code moet hiervoor dus altijd goed staan en bereikbaar en begrijpelijk zijn voor eventuele andere developers. Zo kan de portal altijd door ontwikkeld worden en blijven voldoen aan alle veiligheidseisen.

Eigen klantportaal?

Twijfel je zelf nog over het laten ontwikkelen van een klantportaal? We gaan graag met je in gesprek over jouw unieke case en het mogelijke kostenplaatje. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek met of bij Ping! Nog even verder kijken? Lees hier meer over onze way of working.

Meer weten?​

Neem vrijblijvend contact met ons op om te bespreken wat wij voor jou kunnen betekenen.