De 5 meest gemaakte UX-fouten bij systemen op maat

UX  staat voor user experience, oftewel, gebruikerservaring. Bij elk product wat je gebruikt, zoals een website, dienst, applicatie of webshop, ontstaat een bepaalde ervaring. Iemand die gespecialiseerd is in UX kruipt in de huid van de gebruiker en zorgt dat de gebruikerservaring optimaal is. Dit is anders dan een webdesigner, die voornamelijk een zo mooi en aansprekend mogelijke website wil maken. Een UX-designer is ook een onderzoeker, tester, interactie ontwerper en interface designer.

Gepubliceerd door Jessie
2 september 2021
Circa 4 minuten leestijd

Met zoveel petjes op gaat er natuurlijk weleens iets mis. Je moet aan 100 dingen denken. Het juist inschatten van de wensen van de doelgroep, het bedenken van een logische flow en zorgen dat alles op mobiel nog net zo goed (of beter) werkt. In deze blog laten we de vijf volgens ons meest voorkomende UX fouten zien.

1. Alles op één scherm willen tonen

Het is natuurlijk zo dat je snel alle relevante informatie wilt tonen aan de gebruiker. Hier lurkt ook het gevaar dat je gebruikers overlaadt met informatie die niet meer goed verwerkt kan worden. Het is moeilijk om een goede balans te vinden tussen wat wel te tonen en wat niet. Belangrijk is nagaan wie er gebruik maakt van het systeem en hoeveel informatie zij aankunnen. Goed gebruikersonderzoek helpt hierbij.

2. Niet snappen wat het systeem doet

Wanneer je iets ontwerpt zonder dat je zelf snapt wat het doet, zal je je ook niet goed in de gebruiker kunnen verplaatsen. Welke route leg je af? Wat wil je precies zien en wat wil je vooral níet zien? Wanneer je niet goed begrijpt waar het product in essentie voor bedoeld is, loop je het risico groot dat er onbelangrijke informatie wordt vertoond, of belangrijke informatie juist mist. Maar we zien ook dat bepaalde knoppen, notificaties en functies niet optimaal zijn ontworpen wanneer een externe partij het ontwerp maakt. Bij PingOnline hebben we om deze reden het proces zelf in handen en werken de UX-designers en programmeurs nauw samen.

3. Ontwerpen zonder kennis van eindgebruik

UX-designs zijn soms te veel ingesteld op een soort ideale wereld. Zonder iets te weten van de effectieve inhoud kan dit nog weleens slecht uitpakken. Heb je als voorbeeld 3 items gebruikt in een lijst, maar worden dit er in de praktijk 30? Als hier geen rekening mee houdt kan het zijn dat het niet mooi toont. Sta ook stil bij de grootte van afbeeldingen, teksten of andere type beeldmateriaal. Wanneer je tijdens de ontwerpfase de standaard maten gebruikt voor content, maar uiteindelijk een vierkante foto kiest klopt het design niet meer. Het is belangrijk om tijdens de ontwerpfase al rekening te houden met de realiteit!

4. Geen gebruikersonderzoek doen

Helemaal geen onderzoek doen, of je design baseren op een persona (die al dan niet wordt onderbouwd door echte klanten) of alles baseren op één gesproken klant. Dit is vragen om problemen, want zo ontstaan er designs die gebaseerd zijn op verwachting en niet op de werkelijkheid. De juiste oplossing zal op deze manier niet bereikt worden. Luisteren en praten met echte klanten is de beste investering die je op voorhand kunt doen.

5. Duimbereik

Simpel, toch belangrijk.  Mobiel gebruik je met één hand en telefoonschermen kunnen tegenwoordig nogal groot zijn. Je duim reikt maar tot een bepaalde lengte wat ervoor kan zorgen dat je op deze manier niet goed bij een bepaalde knop kunt. De interactie wordt hierdoor bemoeilijkt en een gebruiker gaat bij dit soort kleine dingen sneller dan je denkt over op een ander systeem.

Ons streven is om deze UX-fouten in het ontwerpproces van systemen en applicaties op maat te voorkomen. Pas als de ontwerpfase helemaal is uitgewerkt en afgesteld met de opdrachtgever gaan we aan de slag met bouwen. Ontdek hier alles over onze werkwijze!

Meer weten?

Projectmanager Jessie vertelt je graag meer de mogelijkheden van een webapplicatie. En we bespreken vrijblijvend wat we voor jou kunnen betekenen.