Realtime dashoards: wat, wie en waarom?

Allereerst: Wat is een realtime dashboard? Een realtime dashboard is een online dashboard dat allerlei belangrijke data zoals KPI’s weergeeft op één plek. De data wordt uit verschillende plaatsen opgehaald en gecombineerd tot een eenduidige samenvatting in één scherm. Data wordt automatisch de vernieuwd. Zo heb je te allen tijde één waarheid paraat in een krachtig overzicht. Een dashboard gemak, inzicht en overzicht bij bedrijfsprocessen, management, marketing en . In deze blog vertellen we over verschillende type dashboards en de voordelen die ze opleveren.

Circa 6 minuten leestijd

Assetbeheer dashboard (asset tool)

Met een assetbeheer dashboard zorg je voor een centraal overzicht waar de assets van jouw organisatie beheerd worden. Je hebt toegang tot operationele gegevens, voorspellende inzichten en actiepunten. Een asset tool wordt bijvoorbeeld gebruikt voor makelaars voor het beheren van panden. Wooncorporaties kunnen een asset tool gebruiken voor het bijhouden van verhuuractiviteiten, budgetteringsprocessen, financiële processen etc.

Voor een bedrijf wat wereldwijd kantoorpanden beheerthebben wij gewerkt aan een assetbeheer dashboard. Bij deze asset tool worden meetgegevens uit eigen databases geladen, maar ook uit verschillende externe bronnen met API-koppelingen. Er wordt bijvoorbeeld een API gebouwd met het energielabel om automatisch de energievoorzieningsdata per pand inzichtelijk te krijgen. Daarnaast wordt direct de bag informatie ingeladen met een bag API. Met deze informatie toont het dashboard een compleet overzicht van het totale energieverbruik van de panden in beheer. Daarnaast kunnen we dit ook nog eens digitaal weergeven op een kaart van NL met de google maps API.

Voordelen

  • Verhoogt het rendement van jouw assets
  • Geïntegreerde oplossing
  • Tijdbesparend
  • Meer controle en inzicht
  • Sturen op basis van data
  • Gericht en op tijd actie ondernemen

Management dashboard

Met een management dashboard stroomlijn je al je business metrics op een centraal punt. Een snapshot van wat er speelt in je bedrijf, met informatie over hoe elk team in de buurt komt (of niet) van de kwartaalcijfers. Managers hebben het druk en hebben geen tijd om in de analyses te graven. Een dashboard moet kritieke informatie snel overbrengen. Een management dashboard kan worden gedeeld met management of met andere afdelingen tijdens presentaties of mails, zodat alle doelen, statistieken, actie-items en KPI’s voor iedereen zichtbaar zijn. Dashboards kunnen in huisstijl worden ontwikkeld, zodat het helemaal in lijn is met de merkstijl en er gerust mee naar buiten getreden kan worden.

Met een realtime dashboard heb je altijd de juiste inzichten voor handen. Op deze manier kunnen er relevante bedrijfsbeslissingen worden genomen op basis van data, in plaats van onderbuikgevoel. Op deze doelen kunnen ook bepaalde doelen en acties afgesteld worden. Wanneer kwartaaldoelen of targets niet op tijd behaald worden, bijvoorbeeld.

De volgende KPI’s kunnen op je management dashboard gevisualiseerd worden:

Acquisitie kosten – 

Als een manier om klanten te werven meer kost dan de nettowaarde van de acquisitie van die klant – of van meerdere klanten – dan weet je dat je moet bezuinigen op je uitgaven om de winstmarge weer op een passend niveau te brengen.

Kwartaalvergelijkingen – 

Dit geeft het management perspectief op hoe goed of slecht er gepresteerd wordt in verhouding met eerdere kwartalen. Zo hou je korte termijn fluctuaties buiten beschouwen en hou je het oog op de lange termijn.

Maandelijkse winst –

Als je deze statistiek op het dashboard plaatst voor maandelijkse tracking, is dit een uitstekende manier om manier om winstontwikkeling in de gaten te houden en. Met deze statistieken kan er snel ingespeeld worden op sterke veranderingen.

Status indicatoren – 

Met deze visuele elementen zie je welke projecten of processen aandacht nodig hebben. De labels zijn erg handig om prioriteiten te stellen in wat aandacht nodig heeft.

 

Voordelen

  • Sturen op basis van data
  • Gericht en op tijd actie ondernemen
  • Iedereen met de neuzen dezelfde kant op (geen kans op misinterpretatie)
  • Eenvoudig delen en presentaties geven
  • Tijdbesparend
  • Aanpasbaar in merkstijl

Marketing dashboard

Ook een marketingafdeling produceert véél data die erom vraagt gecentraliseerd te worden. Marketingcijfers zitten overal: in Google Analytics, in CRM-tools, in e-mail marketing software, in Marketing Automation technologie, in dashboards of Excel-sheets. Deze platformen vol data lezen, interpreteren en rapporteren is bijna niet te doen. Laat staan inzicht krijgen in je ROI (return on investment). De functie van een marketing dashboard is om marketingmeetpunten te centraliseren, visualiseren en analyseren. Je visualiseert de meetpunten op een dusdanige manier dat de marketeer onmiddellijk de vertaling naar ROI kan maken. Je hebt zo een strategische marketingtool die helpt om beslissingen te nemen of strategisch bij te sturen.

De volgende KPI’s kunnen op je marketing dashboard gevisualiseerd worden:

  • Kost per klik op advertenties
  • Social media kliks en conversies
  • Totaal aantal bezoekers, organische en betaalde bezoekers op de website
  • Conversies op de website (downloads, clicks, ingevulde formulieren, chats, inschrijvingen, …)
  • Leads via telefoon, mail, chat, apps
  • Kost per lead en kost per klant
  • Aantal orders of deals
  • Gemiddelde orderwaarde
  • Customer lifetime value (LTV)
 
 

Voordelen

  • Zicht op hoe belangrijke marketingdoelen verlopen.
  • Je eerder bepaalde strategie is omgezet naar een visuele omgeving met meetbare doelen.
  • Je kunt direct de prestaties van je website bekijken.
  • Meer inzichten in de customer journey – welke obstakels zie je in de klantreis?
  • Je kunt direct zijn hoe verschillende campagnes presteren en of deze nog koers liggen.
  • Je kunt snel zien welke onderdelen een bijdrage leveren aan het uiteindelijke resultaat of welke juist achterlopen.

E-commerce/ retail dashboard

Het percentage online gekochte producten stijgt al jaren hard. Deze groei is sinds corona nog meer versneld. Voor e-commerce is het belangrijk om voorbereid te zijn op groei en snel te kunnen schakelen. Bij een analyseren van e-commerce data heb je te maken met Excel bestanden, bestel-, logistiek en CRM-systemen en daarnaast nog Google Analytics, Search Console en Ads. Het monitorenan al deze data uit verschillende bronnen is onbegonnen werk. Gebrek aan inzicht kan worden voorkomen door alle verschillende bronnen en rapporten te combineren en weer te geven op één centraal dashboard.

Ook hier kan het dashboard automatisch worden ververst en heb je altijd de meest recente informatie in beeld. Zo til je jouw voorraadbeheer naar een hoger niveau en bespaar tijd bij het maken van rapportages.

 

dashboard

Voordelen

  • Data gedreven beslissingen
  • Lagere voorraadkosten
  • Minder nee-verkopen
  • Hogere klanttevredenheid
  • Informatie over toekomstige inkoopplanning
  • Inzicht in zoekwoorden en trends in de markt

Een dashboard laten maken?

PingOnline heeft jarenlang ervaring met het maken van relevante dashboards toegespitst op jouw organisatie, proces of ander doel. We kunnen de juiste koppelingen maken met jouw eigen databronnen om de verzamelde data op de juiste plek te krijgen. Koppelingen met CRM-systemen, CMS of mailsystemen zijn ons allemaal bekend. Is een op maat gemaakt dashboard nog een brug te ver? Wij kunnen ook online resultatenpagina’s maken (een soort online PDF) of jouw dashboard maken in Google Data studio.

Bij het ontwikkelingsproces doorlopen wij altijd enkele fases. Tijdens een uitgebreid kennismakingsgesprek wordt de wens besproken en vrijblijvend advies gegeven. Vervolgens schrijven wij een uitgebreid voorstel. Bij akkoord werken wij het dashboard uit in een functioneel ontwerp en een mock-up. Pas wanneer duidelijk is hoe alles eruit komt te zien en hoe de data gevisualiseerd wordt, beginnen wij met bouwen.

 

Meer weten?​

Neem vrijblijvend contact met ons op om te bespreken wat wij voor jou kunnen betekenen.