Veducon

De implementatie van netwerken en infrastucturen in wereldwijde retailwinkels beveiligen met een portal en API.
  • Website
  • Huisstijl
  • Mailing

Veducon implementeert, migreert en beheert netwerken en infrastructuren. Met andere woorden zorgen ze voor (draadloze WiFi) netwerken en kassasystemen binnen bedrijven. Dit doen ze onder andere in de welbekende Rituals winkels. Veducon gebruikt Meraki van Cisco (netwerkmerk van o.a. routers en accespoints) om netwerken uit te rollen en te updaten in de 600+ winkels. Binnen Meraki worden alle winkels, netwerken en statussen gemonitord.

PingOnline werkte al jaren samen met Veducon voor de ontwikkeling van hun website. Ook gaf Veducon lessen aan gebruikers van Cisco apparatuur via een door PingOnline ontwikkelde tool, waarmee Veducon de lessen kon verzorgen. Toen ontstond de vraag of we meer voor ze konden doen. Bij gebruik van Meraki door de installateurs in de winkels was er een probleem. De installateurs zagen binnen Meraki de systemen van álle winkels, in plaats van enkel de winkel waar ze op dat moment moesten zijn om netwerkwerkzaamheden uit te voeren. En niet elke installateur, hoeft bij de opties van andere winkels, dus een afscherming hiervan was de wens.

Er moest een portal ontwikkeld worden die functioneert als schil over Meraki. Waarmee netwerkapparatuur geïnstalleerd kan worden en ondertussen een barrière vormt tussen de huidige omgeving waar alles zichtbaar is, en het bieden van een beperkt aantal opties voor de monteur.

De ontwikkeling

Samen met Veducon hebben we de portal uitgedacht en hebben we een API-koppelingen gebouwd naar Meraki.  Voor de ontwikkeling van een goed werkende portal hebben we een aantal vaste stappen gevolgd. We zijn begonnen met een functioneel ontwerp. Het functioneel ontwerp is de blauwdruk van de portal en hierin wordt in samenspraak met de opdrachtgever exact bepaald welke indeling & functionaliteiten de portal krijgt (en welke niet) en de werking van alle functionaliteiten. Dit wordt uitgewerkt in Wireframes. Het belangrijkste doel van dit proces is van A-Z duidelijk krijgen wát we gaan maken in samenspraak met de klant.

In de volgende stappen van dit proces zijn we de portal gaan ontwikkelen en uitgebreid testen. Waarna het grote moment volgde; live gaan! Wanneer we live zijn, monitoren we intensief om bij te sturen waar nodig. Ook daarna blijven we in contact met de klant voor eventuele updates. Naast onze eigen monitoring, heeft Veducon zelf ook extra monitors gebouwd aan de portal voor nog meer controle.

De werking

In de portal van PingOnline kunnen er rollen en rechten gegeven worden aan de installateurs.

De installateur ziet na inloggen een overzicht van de winkels. Een installateur heeft tijdens werkzaamheden toegang tot bepaalde winkel. Na het kiezen van de juiste kan hij een netwerk creëren en apparaten toevoegen. Hij kan hier apparaten, (bijvoorbeeld accespoints) toevoegen, maar niet verwijderen. De installateur voegt de apparaten toe via het MAC address. Om deze informatie door te communiceren naar Meraki hebben we een API gebouwd (een koppeling tussen twee systemen die informatie veilig door communiceert).

De admin (Veducon) kan rollen en rechten beheren, nieuwe winkels toevoegen en toegang tot bepaalde winkels geven en afnemen. De portal is door middel van unit testen getest.

Live

Sinds de portal live is wordt deze wereldwijd gebruikt. De webapplicatie werkt als een soort poortwachter. De informatie wordt doorgestuurd naar Meraki via API-calls. Zo kan de installateur alleen bij de systemen van de betreffende winkel waar hij op dat moment werkzaam is. Een hele geslaagde portal waar met veel succes in gewerkt wordt. 2 jaar geleden is de portal live gegaan en sinds dien voeren we samen met Veducon updates uit.

Meer weten?

Projectmanager Jessie vertelt je graag meer over het project. En we bespreken vrijblijvend wat we voor jou kunnen betekenen.