Waarom jouw website in Hubspot?
Hubspot is het op een na meest gebruikte CMS (Content Management System) in de wereld. Dat is razendsnel gegaan. Wij begrijpen wel waarom gaat Hubspot als een malle gaat. Het is een krachtig platform waar je een complete website in kunt bouwen maar ook je gehele inbound marketing, sales én klantenservice strategie in kwijt kunt. Ze bieden licenties voor zowel grote als kleine bedrijven, voor ieder wat wils.
Wanneer je je allround bedrijfsactiviteiten op één plek wilt beheren is Hubspot je beste vriend. Hubspot biedt complete tools voor zowel marketing en sales automation, customer service, content management én customer relationship management (CRM). Zo realiseer je buiten een doelgerichte website ook jouw inbound marketingstrategie.

Website en SEO
Het maken van een compleet op maat gemaakte website of op basis van templates kan allebei in Hubspot CMS. Hier maak je ook eenvoudig landingspagina’s en blogs. Ook gebruikers zonder kennis van websites bouwen of programmeren kunnen dit vrij makkelijk doen door een ‘on-page’ functie, WYSIWYG-editor, templates en design mogelijkheden. Daarnaast voeg je eenvoudig aanbiedingen, knoppen en blogs toe aan je pagina’s. Alle content is responsive wordt automatisch geschaald en geschikt gemaakt voor mobiel verkeer.
SEO (search engine optimization) is binnen Hubspot ook gecovered. Dat is fijn, want dat is een specialistisch vakgebied waar je constant op de hoogte moet zijn van alle nieuwe ontwikkelingen. Hubspot geeft aan hoe pagina’s geoptimaliseerd kunnen worden. Denk aan titels, inhoud, lengte, meta informatie en linking. Daarnaast kun je pagina’s en hun prestaties makkelijk rapporteren en integreren in Google Search Console. Zo wordt het maken en uitbouwen van je contentstrategie een piece of cake
Marketing automation
Met marketing automation zorg je voor geautomatiseerde marketinguitingen. Je segmenteert je doelgroepen en benadert deze met diverse content formats via online kanalen, zoals je website, social media, blogs en e-mailmarketing. De taken worden op het juiste moment uitgevoerd, waardoor je leads genereert en deze omzet in klanten. De verhouding tussen sales en marketing wordt zo geoptimaliseerd.
Het automatiseren van marketing efforts werkt enorm tijdbesparend. Je hoeft niet te bedenken wanneer welke persoon met welke content benaderd moet worden. Dit gaat automatisch op basis van bepaalde triggers en gebeurtenissen. Deze interactie kan zowel gepersonaliseerd als op bepaalde doelgroepen of segmenten. Er kan ook tussen geschakeld worden. Met de workflows binnen Hubspot stel je op voorhand een bepaalde communicatie af. Elk contact krijgt zo de juiste aandacht.
Voorbeeld marketing automation workflow
Een bezoeker schrijft zich in voor de nieuwsbrief en krijgt direct een welkomstmail. Hierin wordt de potentiële klant bedankt voor de inschrijving en wordt kort uitgelegd wat deze persoon kan verwachten. De bezoeker kan eventueel al op basis van persoonsgegevens en voorkeuren toegevoegd worden aan een bepaalde doelgroep. Daarna ga je de potentiële klant ‘nurturen’, ofwel voeden met relevante content. Je stuurt bijvoorbeeld op vaste momenten relevante video’s of business cases om iemand te inspireren en te overtuigen. Of je nodigt een bepaalde doelgroep uit voor een webinar waarin je informatie verstrekt over manieren waarop je kijkers kunt helpen. Pas als de potentiële klant klaar is om over te gaan tot actie, komt jouw salesafdeling in the picture.
Je werkt dus effectief aan relatie opbouw, beheer én retentie omdat er op vaste momenten de juiste content verstuurd wordt aan leads en klanten.

E-mail marketing
Dankzij de e-mail marketing tool zorg je voor automatische e-mails naar de klant, met of zonder personalisatie. Je kunt een e-mail sturen wanneer er nieuwe content is geplaatst, offertes automatisch laten opvolgen en leads benaderen met persoonlijke content. Je kunt dynamische of statische e-mail lijsten maken en e-mail adressen segmenteren in bepaalde doelgroepen. Hubspot snapt door de dynamische lijsten dat één bezoeker soms in de ene lijst en soms beter in de andere lijst past.
Met de HTML click map kun je het klikgedrag van de ontvanger tot in detail meten. Je kunt zien hoeveel en waar geklikt is, hoelang de mail bekeken is en A/B testen om de beste resultaten te verkrijgen.
Social media
Wanneer je een nieuw blogbericht geschreven, geoptimaliseerd en vormgegeven hebt, kun dit met de social publishing tool verspreiden. Je koppelt je social media account, zoals Facebook, Twitter of LinkedIn om handmatig of automatisch je posts te plaatsen.
Je kunt zo je contentstrategie uitbouwen en bijvoorbeeld voor een heel jaar je content inplannen. In het Hubspot analytics-gedeelte kun je de social media posts analyseren en op basis hiervan je volgende posts verbeteren.
Leadscoring en leadmanagement
Met Hubspot zorg je op verschillende manieren voor kwalitatieve leads. Elke lead moet op een andere manier opgevolgd worden. Met leadscoring binnen Hubspot bepaal je hoe mensen op de juiste manier worden aangesproken, op precies het juiste moment. Je doet dit door leads te kwalificeren aan de hand van de activiteiten die zij uitgevoerd hebben. Denk dan aan ingevulde formulieren, inschrijven op de nieuwsbrief, klikken op CTA’s of communicatie via email of telefoon. Elk van deze activiteiten levert een bepaalde score op. Op basis van de score wordt een vervolg gebaseerd. Je zorgt zo dat elke lead steeds in een volgende fase van het verkoopproces of customer journey geleid wordt.
Met predictive lead scoring zorgt Hubspot op basis van machine learning dat lead scoring automatisch plaatsvindt en geoptimaliseerd en geupdatet wordt. Dit bespaart wederom tijd en leads worden steeds efficiënter opgevolgd.

CRM (customer relationship management)
Met de CRM tool kun je Hubspot jouw CRM systeem vormgeven. Een centrale plek waar je al je klanten beheert en waar je interactie bijhoudt. Je kunt ook je huidige CRM koppelen Hubspot waarna deze informatie blijven uitwisselen. Communicatie tussen sales en marketing gaat makkelijker dan ooit.
Sales
Door je website, marketing, sales en customer service te combineren zorg je voor zoveel mogelijk kwalitatieve leads die omgezet kunnen worden naar klanten die actief ‘klant zijn’ en je merk promoten. Hubspot helpt jouw sales team op verschillende manieren tijd te besparen en het sales proces te stroomlijnen.
- Leads worden zorgvuldig opgeslagen en geordend in een database.
- Database en te ondernemen acties worden steeds geupdatet.
- Gegevens kunnen makkelijk gedeeld worden met collega’s.
- Je kunt calls voeren via Hubspot.
- Calls kunnen getranscribeerd worden.
- Je kunt notificaties instellen.
Klantenservice
Wanneer je lead omgezet is tot klant ben je nog niet klaar. Deze klanten moeten klant blijven, en dat doen ze alleen als ze op en top tevreden zijn. Met de Hubspot Service Hub zorg je dat je klantenservice on point is. Met de service hub gebruik je tools als tickets, conversations, knowledge base en customer feedback. Je vindt hier alle informatie rond marketing en sales voor sterke analyses.
Rapportage
Alle moeite die gedaan wordt kun je visueel maken in een sterke rapportage. Al deze efforts kunnen gemeten worden via Hubspot. Hoe presteren verschillende kanalen, campagnes, leads, social media, content, blogs, conversies? Met duidelijke analyses en rapportages hou je scherp toezicht over de prestaties. Op je dashboard zie je direct een overzichtelijke weergave van de belangrijkste KPI’s. Je kunt dit aanpassen naar wens. Met de Advanced Reporting tool kun je de marketing efforts ook aan deals en inkomsten koppelen.
Relevante cases
Hubspot voor jou?
Het is wel duidelijk dat Hubspot erop gedreven is om voor jou de behoefte van potentiele klanten in beeld te brengen en kwalitatieve leads te genereren. Hierna om deze om te zetten in tevreden en langdurige klanten. Deels automatisch, deels handmatig. Alle tools en Hubs zijn optioneel en je kunt zo je eigen maatwerk pakket samenstellen. Ook kan Hubspot ideaal gebruikt worden door medewerkers zonder technische achtergrond en heb je weinig tot geen andere softwarepakketten nodig.
PingOnline maakt uitgebreide, maatwerk websites in Hubspot. Wij zorgen ook voor koppelingen met andere systemen en klaarzetten van jouw marketing automation.
Neem contact met ons op voor meer informatie!
Meer weten?
Neem vrijblijvend contact met ons op om te bespreken wat wij voor jou kunnen betekenen.